2020 KABE nieuws

 
cover-kabe-nieuws-2020

Publicatie: december 2019 

Het begint langzamerhand een traditie te worden om in de laatste Koerier van het jaar een overzicht te geven van de nieuwe ontwikkelingen bij ons ‘’huismerk’’. Voorafgaand aan die veranderingen schetsen we de ontwikkelingen in de camper- en caravan markt. Peter Vlaanderen stuurde een power point presentatie, wij maakten er het volgende verhaal van.

Marktontwikkelingen:

De verkopen over 2017 en 2018 laten zien dat over de hele linie de verkoop van nieuwe caravans licht terugloopt. Werden er in 2017 in Nederland 6.716 caravans verkocht, in 2018 was dat 6.628, 1,3 % minder. In Duitsland nam de verkoop flink toe, van 22.702 naar 24.327, een toename van 7,2 %. Een ander opvallend cijfer zien we in het Verenigd Koninkrijk – 14,8 % op een aantal van ongeveer 20.000 caravans. De campermarkt laat een toename van de verkoop zien. In Nederland steeg die van 1.751 in 2017 naar 2.005 in 2018, een toename van 14,5 %. Opvallend is de stijging van camper verkoop in Spanje, waar op een aantal van ongeveer 4.000, 22 % (4.857) meer campers werden verkocht.

De thuismarkt van KABE (Zweden vooral) laat een overeenkomstige trend zien, minder caravans en meer campers. Op de thuismarkt voor KABE zijn er drie merken dominant; KABE, Hobby, Adria en in iets mindere mate Knaus. In Noorwegen komt KABE met een marktaandeel van 11% op de derde plaats, achter Adria en Hobby, die ongeveer ieder een marktaandeel hebben van zo’n 20%.

Een overzicht van kentekenregistratie laat zien dat in 2017 in Nederland (gebruikt en nieuw) 46.424 en in 2018 45.379 caravans op naam werden gesteld. Bij de campers was dat in 2017 17.663, in 2018 21.256. Cijfers die op zich niet zo van betekenis zijn, behalve dan dat bij de caravans minder van eigenaar werd gewisseld dan bij de campers en dus misschien zegt het iets over de handel in z’n algemeenheid.

Verwachtingen:

De verwachtingen voor 2019 zijn voor Nederland dat de verkoop van caravans ongeveer 6.600 zal bedragen en voor de campers zal dit uitkomen op ongeveer 2.000. In procenten nul ten op zichte van 2018. Ook hier zien we dat de verwachting is dat met name in de Zuid Europese landen (Spanje, Portugal, Slovenië)  de verkoop van caravans en campers toeneemt.

Ontwikkelingen door de jaren heen:

Er zullen weinig KABE-leden zijn die niet jaarlijks de nieuwe brochure in hun bezit hebben. De verleidingen van al dat nieuwe en mooie doorstaan is voor sommigen een hele opgave. Zeker voor de voorzitter die in de KABE Koerier verhaalde van de ‘snoepwinkel’ bij de KABE-dealer in een vorig nummer.

Het leek de redactie aardig om die modellenontwikkeling een beetje in beeld te brengen en als u zich herkent in de doelgroep die KABE bij de verschillende modellen op het oog heeft, weet u ook naar welke model u moet uitkijken of dat u tevreden kunt vaststellen dat u bij die doelgroep behoort.

Modelseries:

2020-edelstenen-ametist-560De edelstenen serie het begon in 1963 met de eerste (en echte?) Edelsteen. Het enige model Edelsteen in 1963. Nu bestaat de serie uit 7 modellen en 10 indelingen. Briljant 470, de Smaragd 520/540, de Ametist 560 en de Safir 600.

 

 

2020-royal-560-xl-fkDe Royal serie zag het levenslicht in 1991 met de 620 en de 670. Vandaag is deze serie het vlaggenschip van KABE. Nu bestaat de serie uit 30 modellen en 99 indelingen. Modellen gaande van 520 tot 780. De Royal-Hacienda serie start vanaf de 880 en ééntje van 10 meter, de Royal-Hacienda 1000 TDL.

 

 

2020-classic-520In 2012 wilde KABE ook de iets goedkopere markt bedienen. De Classic serie werd geboren met de modellen 470, 520, 560 en de 590. Die modellen zijn er nog, behalve dat de 590 moest plaatsmaken voor de 600. Toegevoegd werden de 630, de 660 en de 780, alles bij elkaar goed voor 14 indelingen. Zoals wel vaker wordt er aan de Classic iets toegevoegd dat voorheen alleen in de duurdere modellen zat. Een verschijnsel dat ook in de automarkt wordt toegepast.

 

2020-imperial-600-xlDe eerste Imperial serie stamt uit 2014 en was een tandemasser. Heden is de Imperial verkrijgbaar in bijna alle lengtes die KABE bouwt. Modellen van 560 tot de 1000. Ook hier vanaf 880 noemt men deze de Imperial-Hacienda serie. Alles bij elkaar goed voor 69 indelingen.

 

 

 

Welke modelserie past bij u:

Uit de toegezonden documentatie blijkt dat daar zoals bij alle aanbieders van producten, goed over wordt nagedacht. De Classic is gebouwd voor de familie met kinderen, de twee persoonshuishoudens die ouder zijn dan 55 jaar, de typische KABE-klanten met een ouder model en de eigenaren van niet-Scandinavische (lees KABE) caravans. Het is het basismodel dat moet concurreren met andere Europese merken.

De 55-plussers zijn ook de doelgroep voor de Edelstenen. U bent dan een ervaren kampeerder of de eigenaar van een ander Scandinavisch merk. De Edelstenen vormen de basis van het productieprogramma waarbij alle kernwaarden van KABE samen komen.

Als u een Royal of een Hacienda kiest bent u prestige bewust, houdt u van een exclusief design en bent u gesteld op een hoog comfort. Uiteraard bent u een ervaren kampeerder. Maar ook voor kampeerders die een vaste plaats hebben behoren tot de doelgroep van deze modellen. ‘’Beginnelingen’’ hebben dus niets te zoeken bij deze modellenreeks. Op de camping bent u ‘’uniek’’ en dat mag best wat kosten. De concurrentie komt van Cabby en Polar, maar ook voor de eigen Edelstenen moeten de Royal en de Hacienda uitkijken.

Als u uitgekeken bent op de Royal/Hacienda is er de Imperial/Hacienda. In de presentatie zijn de modellen min of meer verbonden en worden gezamenlijk gepresenteerd. De ‘vorige’ eigenaren van de Royal behoren tot die doelgroep en vormen ook de concurrentie, evenals de campers. Dat laatste mag u wat bevreemden, dat doet het ons ook. Het heeft iets weg van ‘’appels en peren’’. Ook als u alleen het beste wilt en voor ‘’all inclusive’’ gaat zijn deze modellen voor u gemaakt. Het predicaat ‘’Koninklijk’’ past dan bij u. Dat KABE aan alles denkt, moge blijken uit de elektrische handdoekendroger met timer. Alleen in de ‘’koninklijke’’ modellen.

Als u een KABE hebt maar tot de verkeerde doelgroep behoort, zijn er vijf dealers in Nederland en 2 in België die u met plezier de caravan willen aanbieden die het beste bij u past.

Zo zie je maar weer, "altijd een stap verder’’ zou een vriendin van ons kunnen zeggen. Onze club slogan past er bij, ‘’KABE proud to have one’’.

Wat is er verder nieuw, best wel veel, zoals:

  • Nieuwe plafondbekleding in alle modellen
  • Interieur in Shannon Oak nu ook in de Edelstenen
  • Keuken met stompe laden en deuren, niet in de Classic
  • Een witte keuken in de Imperial
  • Aan de voorzijde in de Royal, de bovenkastjes in wit hoogglans
  • Een werkblad uitgevoerd in "marmer" laminaat, niet in de Classic
  • In de Classic nu standaard de afdekplaat voor de spoelbak
  • De (lelijke) zijwand in de keuken is nu uitgevoerd in Shannon Oak, vanaf de Edelstenen
  • De bekleding van de bedwand is veranderd
  • Een AGM accu

2020-kopzijde-bed

2020-shannon-oak2020-frontkeuken-wit

 

 

 

 

 

 

 

 


Zo is er toch weer wat veranderd met als trend, dat wat nu optioneel is, in de ‘’goedkopere’’ modellen later ook daar standaard wordt. Alles kunt u straks weer nalezen als u de nieuwe brochure hebt. De redactie zal er voor zorgdragen dat u tijdens de Algemene Ledenvergadering in januari over een nieuw exemplaar kunt beschikken. Of alle veranderingen, ook verbeteringen zijn is aan u om te beoordelen. KABE vindt in ieder geval van wel.

De redactie 

Persmateriaal KABE 2020 klik hier...

 

 

kabe-altijd-een-stap-verder

 

 2020 Kabe Club Nederland