Publicatie: september 2018
Dit keer aandacht voor een trouwe adverteerder/sponsor, Recreama Caravans in Groningen. Ook wel Recreama de Boer genoemd. Dat laatste heeft alles te maken met de familie de Boer. Dat de Boer uit de naamgeving is verdwenen heeft niets te maken met de ‘’afwezigheid’’ van de familie in het bedrijf, in tegendeel.
Wij kampeerden in de buurt, dus was een afspraak maken zo gedaan. We spraken Floris de Boer die de vestiging in Groningen onder zijn hoede heeft. De twee andere broers bestieren de camperafdeling in Coevorden (EUROTREK Campers) en de ander de automaterialenzaak in Stadskanaal (Reclycar de Boer automaterialen). Bij binnenkomst herkennen we Floris van de keer dat zij onze club ontvingen en een fraai programma voor de club hadden georganiseerd. Een kopje koffie en Floris steekt van wal.
Recreama is eind zestiger jaren opgezet door de Volkswagen garage Century, hier in Groningen. Enkele jaren later paste het concept (auto’s en caravans) niet meer en ging Recreama op eigen kracht verder als Recreama Caravans. De komst van Audi in het VAG concept was min of meer de directe aanleiding. Century was een bedrijf van importeur Pon. Een medewerker van Century kocht het caravanbedrijf. Aanvankelijk nog in het zelfde pand, maar in 1977 betrok Recreama Caravans een nieuw pand aan de Protonstraat. Knaus werd het eerste dealer merk. Nog steeds is dat het hoofdmerk van Recreama Caravans. De groei van het bedrijf betekende dat er moest worden omgezien naar een groter pand. Tevens was dat de mogelijkheid om de werkplaats verder uit te breiden met een aparte schadewerkplaats met remmentestbank en verdere nieuwe snufjes.
In 2003 is Recreama Caravans gekocht door De Boer Caravans uit Stadskanaal. Hierdoor werd het aanbod in merken uitgebreid en deed de Scandinavische caravan haar intrede in de showroom aan de Koldingweg. Polar was het eerste Scandinavische. Doordat Polar op enig moment alleen caravans van 2.50 meter breed ging maken, was dat een reden om met Polar te stoppen. De Polar directie was niet genegen om naar de Nederlandse dealers tegemoet te komen. Dat betekende dat alle Polar dealers er mee stopten en is het met Polar in Nederland bergafwaarts gegaan. Hierdoor werd omgezien naar een waardige vervanger, dat werd KABE. Sinds 2005 voert Recreama Caravans het merk KABE.
Recreama startte in 2007 met de verkoop van campers. Al in 2008 werd EUROTREK Campers te Assen overgenomen en heeft zo een grote stap kunnen zetten met de verkoop van campers. In januari 2009 heeft EUROTREK Campers de Campertak en werkplaats overgenomen van Petstra Caravaning & Ski en sindsdien is EUROTREK Campers vanaf 2009 gevestigd in Coevorden en worden daar de KABE-campers verkocht. Het verklaart direct waarom er een KABE-camper voor de deur stond toen onze club bij Recreama Caravans te gast was.
Die liefde is er, maar niet doordat KABE voor Recreama een ‘’winstgenerator’’ is. Het is vooral de ‘’beleving’’ die het maakt dat KABE in de showroom staat. Met een verkoop van ongeveer 40 á 50, waarvan ook een deel naar België gaat, is wel duidelijk dat de winst van elders moet komen.
Recreama verkoopt zelf ongeveer 12 KABE’s per jaar. De ervaring leert dat de KABE’s vooral in de winter en het (vroege) voorjaar worden verkocht en als de fabriek laat is met de productie van bijvoorbeeld de Edelstenen van 2.30 meter, stimuleert dat de verkoop ook niet echt.
KABE omschrijft hij als het topsegment van de caravans. Maar als je een Classic vergelijkt met een Eriba die je ‘’aankleedt’’ als een KABE, blijkt het prijsverschil nauwelijks € 500,00. Dan wil je voor dat verschil wel een ‘’echte’’ rijden, zoals hij dat formuleert. Als de NCC ter sprake komt, maakt hij de opmerking over de ‘’relatie’’ tussen goedkoop kamperen en de dure KABE-caravan. Dat geldt ook voor camperaars concluderen we.
Floris verhaalt over een aantal technische noviteiten die KABE heeft ontwikkeld, zoals de variovent en de regelbare vloerverwarming voor de modellen waar dat niet standaard is ingebouwd. Hij geeft er blijk van veel verstand van de KABE’s te hebben. Enthousiasme over het merk is nodig. Binnenkort verkoopt Recreama ook Tabbert caravans en Weinberg. Met Tabbert willen we het ‘’gat dichten’’ tussen Knaus en KABE. Recreama is aangesloten bij Viva organisatie een club van ongeveer 20 caravanbedrijven, waardoor het mogelijk is dat de klant in Groningen ook bij Recreama ‘’zijn caravan’’ kan kopen. De klanten van Recreama die een caravan willen, gaan daarvoor naar Recreama en proberen daar te slagen qua indeling en uitvoering. De keuze voor een bepaald merk heeft dan niet de hoogste prioriteit, anders dan bij de auto aankoop waar de klant meer ‘’merkgericht’’ koopt.
De familie die de bedrijven runt, bestaat uit 5 personen. Zijn ouders zijn nog wel actief en met name vader bezoekt de bedrijven regelmatig. Zij krijgen meer vrije tijd en laten het nu meer aan hun zonen over. Moeder doet de financiële administratie. Vader, die ook een financiële achtergrond heeft, is de ‘pater familias’. Zoals ook bij andere caravanbedrijven is Recreama een echt familiebedrijf.
De redactie