Interview: Niestcar - Subaru dealer

 
niestcar

Publicatie: juni 2020

Niestcar, een Subaru-dealer

Aan het woord is Joop Niesten (ome Joop voor intimi) een zestiger die nog aan het hoofd staat van zijn ‘auto imperium’ Niestcar in Heemskerk. Nog, want de overdracht aan zijn drie zonen is niet ver meer weg. Wat hij zal meegeven is het volgende; je moet je stinkende best doen om de mensen het naar de zin te
maken, want, zo maakt hij de vergelijking met de horeca, daar wordt je voor € 50,00 van achteren tot voren bediend.
Bij ons besteden de klanten twintig-, dertig-, soms wel veertigduizend euro. Daar mag je dus wel wat voor verwachten als het om service een aandacht gaat.

Niestcar bestaat sinds 1985 toen Joop zijn baan als automonteur/ verkoper bij zijn broer opzegde en op eigen benen ging staan. Samen met zijn vrouw en medewerker van het eerste uur Ron, werden zij de MG-Rover dealer in de regio IJmond en omgeving.
Een prachtauto zo lacht hij, vooral voor de werkplaats. Nog steeds weten de klanten met hun Rovers, Land- en Range Rovers hem voor onderhoud te vinden. Sinds 2004 is Subaru het hoofdmerk geworden, als 6-sterrendealer.

De crisis zijn ze goed doorgekomen. Mensen, vooral mannen, kijken graag naar auto’s en als het weer even goed gaat liggen de verleidingen op de loer.
Het merk Subaru heeft stabiliteit gebracht, een probleemloze auto die gemakkelijk 20 jaar meegaat.

Als de elektrische auto ter sprake komt is hij terughoudender. Als je echt kiest voor duurzaam rijden, denk dan ook eens aan een auto die lang meegaat en het minst van alle auto’s met pech langs de kant staat.
Hij verkoopt Subaru’s die 10 jaar oud zijn en nog weer 10 jaar meegaan. Dan ben je in zijn ogen ook, of misschien wel beter, met het milieu bezig. Voor caravanners ziet hij de elektrieke karretjes niet echt zitten.

Het mag duidelijk zijn, Joop is trots op zijn merk en op zijn bedrijf, en terecht.
Alleen die caravan die daar staat moet nog een KABE worden vertel ik hem.

Een familiebedrijf dat een gezellige sfeer uitstraalt, met hem als de sfeer bewaker.
Soms lijkt het wel een koffiehuis vertelt hij. Bijvoorbeeld als de klanten geen haast hebben of even wachten op een zomer-/wintercheck of een wielen-wissel laten uitvoeren. Ook moet ik weten dat Niestcar heel veel in winterbanden
doet en met een eigen opslag.
Laatst had ik een serie boeken over de historie van de Velsertunnel en over de sigarenindustrie in Beverwijk aangeschaft. Daar maak je klanten erg blij mee.

Niestcar, zij doen meer dan alleen verkoop en onderhoud.
Met grote regelmaat organiseren zij presentatie-avonden en doen klanten verslag van hun reizen met de Subaru.
Spectaculair zijn de zogenoemde ‘off-roaddagen’ voor de eigen klanten.
Suppoorten en sponsoren doen zij van verschillende evenementen zoals de wielerronde en de Subaru Beach Battle waarbij je kan meerijden in een Subaru over het strand van Wijk aan Zee.

Als het jaar op zijn laatste benen loopt is er de eindejaarsshow waarbij de medewerkers voor de klanten de lekkerste oliebollen van de IJmond bakken.
Aan zelfvertrouwen, zelfs op dit gebied, ontbreekt het niet. Een zak oliebollen staat dan voor u klaar. Dat hebt u in 2018 gemist, maar eind 2019 krijgt u weer een kans.

Ome Joop Niesten, hij had zo maar een gezellige kroegbaas kunnen zijn als zijn passie niet bij ‘alles wat rijdt’ had gelegen.

De redactie                   

 

 

kabe-altijd-een-stap-verder

 

 2020 Kabe Club Nederland