Berichten

Afdalen in de bergen

Afdalen in de bergen

Afdalen in bergen kan leiden tot oververhitte oploopremmen van de caravan. Het oploopremsysteem is daarvoor niet geschikt. Bij een afdaling van meer dan 8% (soms eerder) blijft de oplooprem niet uitgeschakeld. Door de caravanmassa schuift het oploopdeel in en gaat de caravan slepend remmen.

Ook als men een keer afremt op een afdaling, schakelt de oplooprem zich niet vanzelf uit. De bestuurder moet de combinatie strekken. Hij moet dus gas geven (accelereren). Vaak blijft dat achterwege, met als gevolg slepende remmen. Het i-TBS en ARC-systeem kunnen dat voorkomen.

i-TBS

Het i-TBS is een pneumatisch systeem. Een luchtdrukcilinder zorgt ervoor dat de oplooprem niet in werking kan komen. Worden de remlichten geactiveerd, dan kan de oplooprem op normale wijze worden gebruikt. Na een remming, wanneer de remlichten doven, wordt de luchtcilinder weer gevuld en wordt de oplooprem pneumatisch uitgeschakeld. Dit systeem doet echt wat de bedenkers zeggen.

ARC-systeem

Het ARC-Systeem (Actief remcontrolesysteem) is een hydraulisch werkend systeem dat de oplooprem blokkeert. Bij het activeren van de remlichten wordt de vloeistofkolom in de cilinder opgeheven en kan de oplooprem vrijelijk bewegen. Na het doven van de remlichten moet de bestuurder de oplooprem strekken om de oplooprem te lossen. Vervolgens zorgt de vloeistofkolom weer voor blokkade van de oplooprem. Optioneel is een strekautomaat leverbaar, die zorgt dat de oplooprem weer gestrekt wordt. Een goede optie. Immers, om te voorkomen dat remvoeringen oververhit of verbrand raken, is het uitschakelen (strekken) van de oplooprem na een remming essentieel.

Testmateriaal

De test vond plaats in Zuid-Limburg. Eerst zijn bij de caravans de remwaarden, de massa (aslast) en de kogeldruk vastgesteld. Het ARC-systeem was ingebouwd op een Kip lsa White 49 (hydrauIisch systeem), met een Volvo XC60 Diesel als trekauto. Het i-TBS-systeem was ingebouwd in een Fendt Bianco 465 (pneumatisch systeem), met daarvoor een Subaru Forester benzine-uitvoering. Uit de remmentest bleek dat de remwaarden aardig met elkaar overeenstemden. De Kip-caravan haalde net iets meer remwaarde. Ook de massa van beide caravans verschilde weinig. De kogeldrukken waren gelijk, 78 kg.

De test

In Vaals is een afdaling met een aantal haarspeldbochten. De teststrook was 2 km lang. Bij aanvang en direct aan het einde van de afdalingen zijn de temperaturen van de remtrommels gemeten. Er waren diverse afdalingen met beide voertuigen, met en zonder ingeschakeld hulpmiddel. De rijstijl en snelheid werden zoveel mogelijk gelijk gehouden om de testresultaten met elkaar te kunnen vergelijken.

Als eerste de afdalingen met de Subaru Forester met daarachter de Fendt-caravan. Met ingeschakeld i-TBS bedraagt de gemiddelde temperatuur van de beide remtrommels bij de start 32°C; aan het eind van de 2 km lange teststrook meten we 60°C. Met uitgeschakeld i-TBS is dat 32°C respectievelijk 100°C.

De Volvo heeft een dieselmotor met wat meer trekkracht. Ook de motorremwerking is relatief sterker dan bij de Subaru. Dat zien we aan de metingen met de Kip erachter. Start met ingeschakeld ARC: 22°C, eind 30°C. Zonder ARC loopt de temperatuur in de trommels op tot bijna 40°C. De oploopkracht was van de Kip-caravan voelbaar groter, wat betekent dat de oplooprem op eigen kracht iets later in werking komt.

Kenmerkend verschil tussen i-TBS en ARC is het ontbreken van een strekfunctie bij het ARC-systeem. De oplooprem wordt bij beide pas actief zodra je het rempedaal van de auto beroert. Laat je het pedaal los, dan is het bij ARC zaak om de oplooprem te strekken. Een controlelampje in de auto laat zien wanneer dat nodig is. Een strekautomaat zou aan te bevelen zijn.

Aan het eind van de testdag nog een keer de berg af als ongeoefend caravanner. We benutten de motorremwerking niet optimaal, doen geen pogingen de oplooprem waar mogelijk te strekken. Aangekomen in het dal blijkt de temperatuur van de remtrommels te zijn opgelopen tot gemiddeld 150°C!

Conclusie

Omdat i-TBS meer functies in zich heeft dan het ARC-systeem, vergelijken we alleen de afdalingen in de bergen. Beide systemen doen wat ze moeten doen. De oplooprem kan niet in werking komen bij het afdalen met of zonder motorafremming. i-TBS heeft een strekfunctie die na iedere remming de oplooprem volledig strekt. lk vind het een groot gemis dat ARC zo'n strekinrichting mist. Daarnaast heeft i-TBS naast de oploopremblokkering ook een slingersensor, waarbij na enkele zijdelingse bewegingen even de caravanrem wordt geactiveerd (vergelijkbaar met ATC van AL-KO). Ook blijft bij het achteruitrijden de oplooprem uitgeschakeld, waardoor de terugrijautomaat niet in werking komt (rolt veel soepeler achterwaarts).

Het prijsverschil is aanmerkelijk, maar als je de zaken goed beschouwt, zoals de prijs van een strekautomaat en de slingersensor (ATC), dan is het verschil aanmerkelijk minder. ledere caravanner zal zijn eigen afwegingen maken, met het al dan niet hebben van een standaard-ATC e.d. Rijd je veel in de bergen dan is een dergelijk systeem een echte aanrader.

Beide systemen worden netjes ingebouwd door een daarvoor aangewezen dealer:

 

Theo Gerrits Caravan Advies Nederland

Bijgevoegde bestanden



Reacties zijn gesloten.

Heeft u een Kabe-caravan en wilt u lid worden?

Het kost maar € 45 per jaar!